Znáte svého dodavatele? Prověřujete obchodní partnery?

16.11.2019

Zajišťovací příkazy jsou nástroje státní správy, které mohou mít dalekosáhlý dopad na fungování a dokonce existenci firmy. V tisku se sice objevují články o tom, kolik toho státní správa zase prohrála u soudu, statistiku lze číst i obráceně. Kolik toho vyhrála. Nenechte se tedy ukolébat prohranými kauzami státní správy.

Prověřování obchodních partnerů by mělo být naprosto standardním postupem při sjednání jakéhokoli obchodu. Je vždy otázkou, jak hluboko se v prověřování pustit. Bude stačit standardní prověření, že dodavatel existuje (kontrola DIČ), nebo bude nutné prověřovat celou řadu dalších údajů? Vždy záleží na charakteru obchodního vztahu. Podívejme se spíše na důvody prověřování:

Dostupné informační zdroje jsou ty, které státní správa ráda uvádí na svých stránkách. Tedy obchodní rejstřík, ARES, registr (nespolehlivých) plátců daně atd.

Co dělat, když jste dodavatele prověřili, on neprošel a vy přesto potřebujete uzavřít transakci? Zde lze pouze doporučit co nejdříve kontaktovat svého daňového poradce a konzultovat správný postup.

A prověřujete také komunikaci s finančním úřadem? Situace je více než typická. Na daňovém přiznání k DPH za každé období uvádíte kromě údajů k vyměření i údaje na kontaktní osobu, která přiznání zpracovala. To může být kdokoliv, od jednatele společnosti po účetní, sekretářku atd. Pokud správce daně dospěje volnou úvahou k názoru, že něco není v pořádku, využije zde uvedené údaje k tomu, aby uvedenou osobu kontaktoval. Zvedne telefon a velmi neformálně zavolá, že potřebuje vysvětlit to nebo ono, zaslat faktury, smlouvy apod. Nic netušící účetní předá informace v dobé víře, že tím vlastně všem zjednodušuje práci, správce nemusí psát výzvu, nedojde ke zdržení vrácení nadměrného odpočtu a všichni budou bez dalších problémů. Nebo budou? Správce daně je povinen o takovém hovoru sepsat úřední záznam. Ten je součástí spisu a též součástí informací o vyměření daně. V řadě případů tak opravdu dojde ke zjednodušení vyměření, ale bohužel může dojít i k tomu, že obsahem telefonátu nebude pouze žádost o předložení údajů, ale také upozornění na nespolehlivého plátce. Zde už nastává problém. Důvodem pro předložení konkrétních dokladů nemusí být pouze zjednodušení procesu vyměření daně, ale také prověřování dodavatele podezřelého z daňového podvodu.

Správný postup? Vždy telefonát ukončete a co nejdříve se obraťte na svého daňového poradce, případně žádejte o zaslání výzvy. Jedině tak se můžete vyhnout nepředvídatelným problémům.




Další články autora Zdeněk Hromek

© 2019 Moore Stephens. Všechna práva vyhrazena. Mapa stránek Politika ochrany soukromí Design by aboutblank - creative web design